Onderstaande gegevens kunnen gebruikt worden om het email account in te stellen in het email programma.
U kunt geen E-mails versturen maar wel ontvangen?
Indien u problemen heeft met het versturen van E-mails maar u kunt wel normaal E-mails ontvangen dan is vermoedelijk de oorzaak dat de uitgaande email poort 25 is geblokkeerd door uw Internet provider.
Als poort 25 is geblokkeerd is het technisch gezien onmogelijk om mails te versturen via onze mail servers!
Enkele providers waarvan bekend is dat zij poort 25 blokkeren zijn onder andere:
– Adsl-Direct
– Tiscali
– Orange
– @home
– ziggo
– Casema
– Versatel
– Planet
– HetNet
– Caiway
– Hccnet
– Telfort
– KPN – Internet bellen plus
– Wanadoo
– Tele2
– Onsbrabantnet
Om het probleem op te lossen zodat u toch kunt mailen dient u de volgende stappen te ondernemen:
U wijzigt in uw e-mail programma de uitgaande (smtp) mailserver in de smtp server van uw Internet Service Provider.
Belangrijk: u dient afhankelijk van uw Internet Provider tevens ook de verificatie/authentificatie voor de uitgaande smtp server van dit specifieke mail account UIT te zetten. Welke smtp server dit exact is kunt u opvragen bij uw Internet Provider, dit verschilt per Internet Provider.
Houd er svp rekening mee dat u enkel de uitgaande mailserver aanpast maar dat u de inkomende mailserver, gebruikersnaam en wachtwoord niet wijzigt, deze zijn namelijk ongewijzigd gebleven en zijn nodig voor het ophalen van de mail.
Uw provider heeft eenzijdig deze poort geblokkeerd, zou u een verbinding maken vanaf een provider welke deze poort niet blokkeert kunt u gewoon mails versturen via onze servers!
Het verschil tussen POP3 en IMAP
Uw e-mail-afhandeling kunt u op twee manieren regelen: middels POP3, of IMAP. Als u voor POP3 kiest, wordt alle binnenkomende mail van de mailserver gehaald en overgezet naar uw computer. Kiest u voor IMAP, dan blijft al uw e-mail op de mailserver staan. Als u dus een bericht met IMAP wilt lezen, dan leest u deze rechtstreeks vanaf de mailserver.
Met vrijwel elk mailprogramma (bijvoorbeeld Outlook of Thunderbird) kunt u zelf instellen hoe de mail afgehandeld moet worden.
Voordelen POP3
• Eenmaal binnengehaalde mail kunt u ook offline (zonder internetverbinding) lezen.
• Binnengehaalde mail neemt geen ruimte meer in op de server
Nadelen POP3
• De mail wordt alleen opgeslagen op de computer waarmee u de mail ophaalt. Dit betekent dat u zelf zorg dient te dragen voor backups, en dat u alle mails handmatig moet overzetten wanneer u bijvoorbeeld een nieuwe PC in gebruik neemt.
• U kunt de mail maar op één apparaat/PC binnenhalen. Als de mail eenmaal van de server is gehaald kan een andere PC deze niet meer ophalen (het is met POP3 wel mogelijk opgehaalde mails toch op de server te laten staan, maar dit werkt erg inefficiënt en is foutgevoelig)..
Voordelen IMAP
• De mail kan vanaf meerdere werkplekken tegelijk worden gelezen.
• Als u een nieuwe PC in gebruik neemt (of uw huidige PC opnieuw installeert) hoeft u de mails niet eerst te exporteren om ze vervolgens weer te importeren.
• Als u even niet de beschikking heeft over uw e-mailprogramma kunt u terugvallen op onze webmail omgeving. Hier heeft u de beschikking over alle mails die u ook in uw e-mailprogramma ziet staan.
Nadelen IMAP
• De mailbox op de mailserver kan erg groot worden qua omvang en u kunt aan de opslag limiet komen. Opschonen van emails is periodiek noodzakelijk.
• Continu een verbinding nodig om de mail te kunnen lezen. Met de huidige breedbandverbindingen (ADSL/kabel/glasvezel) is dit geen probleem meer. Bedenk wel dat uw mobiele telefoon ook continu verbinding maakt.